Op avontuur in Zuid-Afrika

Final destination: Capetown

Afgelopen maandagmiddag zijn we Knysna aangekomen (de 'k' spreek je niet uit). Weer een gezellige Lodge waar onze kamers naast elkaar zaten in een half rondje met een zwembad in het midden. We waren nog maar net op onze kamer of de flessen Amarula werden alweer open getrokken. Dinsdag hebben we met een bootje (deze leek wel echt op een boot) het meer in Knysna overgestoken. In dit meer liggen twee eilanden waar kasten van huizen staan. Om op zo'n eiland een appartement te huren was geloof ik 2 miljoen Rand. Voor vele Afrikanen dus niet te betalen. Wel een hele mooie plaats en daar dankt Knysna ook zijn naam aan (nice aha). We zijn overgevaren en aan de andere kant van het meer hebben we een wandeling gemaakt waarbij je dus uitzicht had over de Indische oceaan en het meer met de eilandjes van Knysna. Vervolgens had ik 1,5 uur de tijd om langs de winkels in het waterfront te lopen en het winkelcentrum want ik had een bezoek aan Monkeyland verkozen boven een middagje shoppen!!! Monkeyland is een park waar 13 verschillenden apen worden opgevangen. Die komen daar terecht vanuit het circus of via mensen die een aap als huisdier hadden en wat op den duur niet meer te hanteren was. Je kan daardoor wel heel dichtbij komen wat mooie foto's heeft opgeleverd. Op het laatst nog een moederaap gezien met een klein aapje op zijn rug. Zo schattig hè... Ik zou hier vanuit Zuid-Afrika zoveel vandaan mee willen nemen naar Nederland. In eerste instantie al alle kleine kinderen die ik tegenkom, dan nog een klein aapje, kleine cheeta, kleine leeuw, dassie. Allemaal zo schattig! En toen kwam woensdag: een dag waarop we veel activiteiten hebben ondernomen en kleine afstanden met de bus hebben afgelegd. Dat was ook weleens fijn. We begonnen smorgens met een bezoek aan de Saasveld campus. Daar hebben we een boom geplant. PUNT. Wat kan ik daar nou over vertellen? Ze zeiden dat het was ter compensatie van de co2 uitstoot, maar volgens mij is het gewoon een marketingstrategie om ons te binden aan het land zodat we over een paar jaar weer terug zullen komen om bij de boom te komen kijken. Heel slim bedacht, maar ik trap er niet in. Ook hebben we nog een stukje door een bos gelopen en heeft de gids over de bomen daar verteld, maar dat is echt volkomen langs me heen gegaan. Ik had eerlijk gezegd meer oog voor het zonnetje :). Daarna reden we door naar de struisvogel farm. We kregen eerst kort wat uitleg over de veren en eieren van de struisvogel. Vervolgens gingen we naar buiten en daar stonden de struisvogels. Sommigen van onze groep hebben nog een kusje gekregen van struisvogel Betsy, anderen een nekmassage. We kregen later nog de mogelijkheid om op een struisvogel te rijden (mits je onder de 75 kilo weegt), maar toen ik zag hoe dat ging vond ik het zielig voor die dieren. Ze worden eerst met 2 mannen bij de veren gepakt en wordt er iets over hun hoofd gedaan zodat ze niks zien. Daarna wordt de struisvogel in een soort houten ding gezet waar ze maar aan één kant uit kunnen en dan kan je erop gaan zitten. Hoewel de gids zei dat het niet zielig is voor die dieren vond ik het toch wel erg zielig. Uiteindelijk heb ik nog wel een struisvogel geaaid over zijn veren en bij zijn nek en savonds een stukje struisvogel gegeten (das dan eigenlijk ook wel weer zielig hé :p). Ik vond het nog best aardig smaken. Onze volgende stop was bij de Cango caves. Hele mooie grotten waar ik weinig over kan vertellen want dat moet je gewoon zien. Één van de dingen die ik daar zag vond ik lijken op die tentakels van die engerd uit Pirates of the Caraïben. Met veel fantasie kon je verschillende dingen in bepaalde objecten zien. Het was net of je in andere wereld was, bijna een animatiewereld. Terwijl de rest van de groep terugging naar de Lodge, ben ik met een aantal mensen naar een cheeta farm geweest. Dit was geen activiteit van het reisprogramma, maar iemand kwam een folder hiervan tegen bij de struisvogel farm. Gelukkig is Gevin erg meedenkend en flexibel en hebben we kunnen regelen dat we hier naartoe konden gaan. Ik zal het even opsommen welke dieren we daar hebben gezien: vissen, vleermuizen, stokstaartjes, flamingo's, nog meer vogels waar ik de naam niet van weet, krokodillen, schildpadden, afstammeling van het nijlpaard, vele soorten slangen, en verschillende leeuwen en cheeta's. Tegen bijbetaling kon je ook op de foto met een tijger of een cheeta en dat heb ik dan ook maar allebei gedaan. Samen met 3 mensen van het park ga je dan de kooi in en mag je ze van achteren aaien en erbij gaan zitten. Vervolgens maken hun dan foto's met je eigen toestel en met het toestel van het park waarna je bij het verlaten van het park een foto afgedrukt mee krijgt. Je bent misschien maar 5 minuten in die kooi, maar het is wel heel gaaf om mee te maken van dichtbij. Bij de 2 kleine cheeta's vond ik het totaal niet eng, maar bij de tijger was ik toch wel voorzichtig. Vandaag reden we vanaf Oudtshoorn naar Kaapstad via 'route 62'. Een mooie, rustige weg langs vele verschillende bergen. Het betekent helaas ook onze laatste bestemming hier in Zuid-Afrika. Hoewel wij pas volgende week terugvliegen zal het grootste gedeelte van de groep zondagavond al naar huis vertrekken. Tot die tijd staan er natuurlijk nog wel activiteiten op het programma. Wist je dat: - de mensen die je hier ziet fietsen (zijn er niet veel) allemaal een helm dragen? - de ziekenhuizen van de staat niet goed zijn? - we onwijs boffen met het weer? - we 4800 kilometer hebben afgelegd met de bus? - ik het ook niet erg vind om volgende week weer naar huis te gaan? - ik nog steeds hagelslag op voorraad heb :)? - ik er nu een paar foto's op het blog heb gezet?

Reacties

Reacties

Ingrid

Ja ja kleintjes mee naar huis willen nemen. Hahah
De hagelslag staat hier al voor je klaar dus je kunt weer aanvallen, brood met hagelslag!

Hugo en Marion

Wij kijken ook uit naar je thuiskomst,hoor. En wat een mooie foto,s waarschijnlijk heb je er nog veel meer.

Wendy & Gijs

Wat maak je toch mooie dingen mee! En dan die foto's! Wauw!!! Geniet nog maar lekker van de tijd die je daar bent!! Heel veel groetjes

Petra en Arjan

Wat apart allemaal en zoveel dieren! Het zal heel veel werk zijn om al je foto's uit te zoeken. Er is volgens ons is Kaapstad heel veel te zien. Veel plezier!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!