Op avontuur in Zuid-Afrika

Afghaanse paardrijd missie

Afgelopen vrijdag hebben we de langste dag van de reis in de bus gehad. Omdat we natuurlijk rondreizen van Johannesburg naar Kaapstad zitten we bijna iedere dag in de bus, maar vandaag hebben we ruim 500 kilometer afgelegd. Om 07.00 zijn we al vetrokken en toen het al donker was arriveerden we op de plaats van bestemming. Het enige wat we onderweg gedaan hebben is gestopt bij het Nelson Mandela museum. Opzich was dit niet zo heel bijzonder. Je kon vooral lezen over zijn leven en het uitzicht zien wat hij omschrijft in zijn boek. Dat is namelijk de plaatst waar hij is opgegroeid. We zijn ook ook nog langs zijn (roze) huis gereden wat helemaal beveiligd was.

Savonds op onze bestemming ontdekte in een flyer van een horse trail. Niet alleen de paardenfan, maar ook de eventmanager stond toen op scherp. Ik zag wel mogelijkheden, maar zag Gevin die ook? Hij zei dat het wel een Afghanistan missie zou worden, maar het zou mogelijk moeten zijn. Ik moest gaan uitvogelen of er nog meer slachtoffers waren. Die bleken er te zijn: 4 andere dames/meiden en zelfs nog 1 jongen. Zo gezegd zo gedaan: de volgende dag zouden we een 2,5 uur durende rit gaan maken via het strand naar een Cliff. Toen dit geregeld was na het eten weer gezellig met een aantal mensen een spelletje gedaan en nagekletst.

Zaterdag was dus de dag van de buitenrit. Om 09.00 stonden we klaar om met een truck vervoerd te worden door de manager van het resort naar het pontje. Ik had alleen een andere truck voorgesteld, deze was vele malen kleiner. Ik voelde me net zo'n vluchteling: met z'n 4e in een soort kofferbak opgepropt zitten. En dan ook nog die onverharde wegen waardoor je je hoofd stoot en een gratis 'African massage' krijgt. Na 17 kilometer kwamen we dus aan bij het "pontje". Dit leek eerder op een paar stukken drijvend hout aan elkaar met een railing. (Jammer dat ik nu geen foto's daarvan kan laten zien). Deze pontjes hebben ook geen vaste dienstregeling. Zuid-Afrikanen zijn ook liever lui dan moe en doen alles op hun gemak. Na 20 minuten wachten had de schipper blijkbaar genoeg van het niks doen en kwam naar de overmant gevaren waar wij stonden. Aan de overkant stond de dame van de buitenrit ons op te wachten met een auto waar we ons ook weer met z'n alle in moesten proppen. Afijn, we zijn allemaal heel aangekomen op de bestemming en konden beginnen aan onze 2,5 uur durende buitenrit. De meesten die mee gingen hadden nog nooit eerder paardgereden dus het tempo was laag. We gingen van een berg af naar beneden en via het strand weer een berg op naar de Cliff. Dat was een ontzettend mooi gezicht! Na 2,5 uur was iedereen tevreden en konden we weer verder met onze missie om terug te komen bij ons resort.

Bij terugkomst even snel wat gegeten en toen konden we alweer op onze 'sundowner cruise' op de Qolora river. Hier waren veel palmbomen te zien en dan het strand erbij, je zou niet denken dat je in Zuid-Afrika zit. Uiteraard weer een paar vogels gespot (waar ik de namen niet van weet omdat ik er al zoveel voorbij heb zien komen). Savonds stond er een uitgebreid visbuffet op het programma met de 'catch of the day'. We zitten nu vaak bij de kust dus er staat veel vis op het menu. Ik heb zelf ook nog nooit zoveel vis gegeten thuis als in deze vakantie.

Zondag hadden we het "standaard" programma van de reis iets omgegooid. We kregen de mogelijkheid om nog een safari te doen, maar dit keer in het Addo Elephant Park. Dit was inmiddels mijn vijfde safari op deze reis. Hoewel het natuurlijk minder spannend is dan de eerste safari, blijft het spotten van dieren leuk. Ook dit park was toch net weer iets anders. Groener en wat kortere bomen waardoor je dieren beter kon spotten. Ik had plaatsgenomen naast de Ranger voor in het voertuig en heb zelf zwijntjes en een olifant weten te ontdekken. Een aantal vogels hebben we daar gezien (waaronder de secretaris vogel die we nog niet eerder hadden gespot) en drie jakhalzen. Ook dit keer een grote kudde zebra's gezien met jonkies die met elkaar aan het spelen waren. Die gingen hard rennen en bokken naar elkaar. Dat was erg mooi om te zien!

Begin van de avond weer aangekomen bij ons hotel met uitzicht op zee in Port Elisabeth. Met een aantal mensen zijn we lekker een pizza of pasta gaan eten en hebben daarna nog cocktails gedronken in een andere tent. Vandaag vertrokken we weer vanuit Port Elisabeth en reden we de Garden Route. We zijn nog langs het stadion gereden waar in 2010 ook wedstrijden zijn gespeeld voor het WK. Inmiddels heb ik eieren voor m'n geld gekozen en zit ik (als ik niet slaap) voor in de bus.

Om 11.00 arriveerden we bij Tsitsikamma National Park waar we de suspension bridge hebben bezocht. Het was eerst een heel geklauter om er te komen (trappen op en af), maar dat was het waard! Uiteindelijk kwam je uit bij 3 hangbruggen over de Indische oceaan. Bij toeval zag ik ook nog een dolfijn net uit het water duiken! Die zwemmen daar heel veel, maar ook de walvissen.

Wist-je-datjes:

- Iedere vrijdag de mensen hun pensioen uitgekeerd krijgen en dit meteen gaan uitgeven bij de supermarkt waardoor het daar mega druk is en de rijen tot buiten staan?

- Zuid-Afrika de beste infrastructuur heeft van het continent Afrika?

- Zuid-Afrika als 25e op de lijst staat van grootte landen in de wereld?

- Ze hier 900 verschillende vogelsoorten hebben? (Vandaar dat ik ze niet allemaal kan onthouden)

- Ze hier ook de Big 5 van de oceaan hebben?

- De auto's aan de linkerkant van de weg rijden?

- We tot nu toe er boffen met het weer en maar 1x regen hebben gehad in de bus?

- We alweer twee weken hier zijn?

ingrid

Mooi en leuk dat je nog hebt paard gereden. Met een geweldig uitzicht vermoed ik. Ik zie uit om de foto s te zien. Geniet er
Maar van. Xxx

Angela

Wat een mooie verhalen schrijf je, echt een super reis!
en bij het volgende familie etentje wordt het een visbuffet!
Geniet er lekker van, veel plezier xx

Petra en Arjan

Wat een leuk verhaal weer! Dat zal voor jou zeker een bijzondere ervaring geweest zijn om daar, als ervaren amazone, te paard rijden.

Martine en Amy

Leuke reis, zeg! Straks wil je niet meer terug naar Nederland!