Op avontuur in Zuid-Afrika

Avonturen in het Krugerpark

Woensdag hebben we Johannesburg verlaten en zijn we vertrokken naar Ohrigstad. We verbleven daar in Hannah Lodge, een natuurpark van 8000 hectare groot! Je hebt daar gewoon een 15 minuten durende rit over de oprijlaan waar je wilde struisvogels, impala's en giraffen tegenkomt. Geweldig! Het was daar echt een schitterende plek met een geweldig uitzicht. Die avond hebben we onze eerste safari gedaan met een Engels sprekende ranger. Onze eigen gids heeft ons toen verteld over zijn lievelingsdankje: een "sprinkbokkie". Dat moesten we natuurlijk wel even proberen! Diezelfde avond hebben we met de hele groep dit getest, en het is inderdaad erg lekker! Het is een typisch Zuid-afrikaans drankje met de combinatie van peperemint en Amarula. Dit drankje bleek ook nog eens een goede uitwerking te hebben bij sommige reisgenoten. Zo heeft Sjors de hele avond moppen lopen tappen waar iedereen erg om moest lachen.

Donderdag hebben we een dagje met de bus de Panorama route gereden. We hebben voor een deel langs de Blyde River Canyon gereden. Dit is de derde grootste Canyon ter wereld. Vervolgens gestopt bij Bourke's Luck Potholes gevolgd door de Lisbon Falls, God's window en het plaatsje Pelgrims rest. Aan het einde van de middag kwamen we dan eindelijk aan bij HET Kruger Nationale Park. Ons verblijf was echt in dit park en we verbleven in een soort tent. Alles is omheind met stroom en draden en er is 24 uur per dag iemand die de poort bewaakt. We waren gewaarschuwd dat we midden in de nacht een leeuw konden horen brullen, maar dat heb ik niet gehoord. Die middag zijn we nog vertrokken met 9-persoons jeeps voor de "Sun down tour". We hebben vanaf een berg de zon onder zien gaan en zijn vervolgens in het donker dieren gaan spotten. We zijn toen heel dichtbij een aantal olifanten gekomen en hebben ook zebra's gespot. Het is wel moeilijker om de dieren in het donker te spotten, maar het is ook wel weer spannender!

Toen kwam de vrijdag: om 05.00 werden we door een Ranger gewekt (helaas zonder ontbijt op bed). We moesten vroeg opstaan om op tijd het Kruger park in te kunnen en de dieren te spotten. Dus weer in de jeeps en ditmaal met zonsopgang. We hebben die dag 10 uur door het park gecrost wat net zo groot is qua oppervlakte als België. Als enige groep hebben we toen de luipaard gespot die achter ons langs de weg over stak. De Ranger zei dat dit ongeveer maar bij één op de 500 auto's gebeurd. Een geluk dus! De BIG 5 hebben we nu allemaal gezien (leeuw, olifant, buffel, neushoorn en het luipaard) en daarnaast ook weer Impala's, Koedoes, Reebok, giraffen, nijlpaarden, zwijnen, zebra's en vele verschillende vogels. Jammer genoeg hebben we ook voor onze neus een Impala aangereden zien worden door een auto. Een Impala uit de kudde maakte een geluid waar de kudde van schrok en renden weg. Helaas was er eentje die de verkeerde kant op rende en daar dus net een auto aan kwam rijden. Ik zag het gewoon aankomen! Het beestje probeerde nog om op te staan, maar kon het niet. We zijn toen verder gereden omdat we best een beetje geschrokken waren. Een paar minuten later zou het beestje uit zijn lijden worden verlost, vertelde onze Ranger.

Een wat leukere ervaring was toch wel het wildplassen in het Kruger Park. Je mag er namelijk niet zomaar uit om te plassen dus toen ze bovenop een berg stopten voor de mannen om te plassen hebben wij ook maar even (letterlijk en figuurlijk) wild geplast. Gewoon lekker tussen de olifanten drollen en met uitzicht op de rest van het park. Wat een ervaring.....

Tongue Out

Een aantal wist-je-datjes:

- ik pas 1 keer rijst op heb en m'n maaltijdrepen nog dicht zijn?

- we iedere dag heerlijk van een buffet kunnen eten (smorgens en savonds)?

- ik nog wel iedere dag van een boterham met (meegebrachte) hagelslag geniet bij het ontbijt?

- er geen tijdsverschil is met Nederland?

- sommige Afrikanen met een muts, winterjas en handschoenen aan lopen en sommige van ons met een korte broek en t-shirt?

- we een Zuid-Afrikaans sprekende gids hebben en die taal soms erg grappig is?

- deze gids (Gevin) in plaats van "jullie" "Jelle" zegt en ik telkens denk wie Jelle toch is?

- we met een luxe touringcar vervoerd worden (in NL vinden we dit standaard, maar hier in Zuid-Afrika is dat echt een luxe)?

- alles hier erg goedkoop is?

- we een hele leuke, gemêleerde groep hebben?

- we ook een reis-mama en -papa hebben?

- hier ook de vrouwen met koffers sjouwen ( 1 koffer in de hand en de ander op het hoofd ????)?

Het waren indrukwekkende dagen in het Kruger Park, maar we gaan nog meer op safari deze reis en hopelijk spotten we dan nog dieren die we niet hebben gezien zoals de krokodillen bijvoorbeeld. Helaas kan ik geen foto's bij mijn reisverslagen posten dus die volgen pas als ik in Nederland ben.

Parre

Breems, wat een mooie verhalen. Erg interessant. Vroeg me al af wanneer je weer zou schrijven want vond er een hoop tijd tussen zitten tussen de 1e en deze . ????
Zo te lezen hebben jullie het goed naar je zin! En gelukkig krijg je ook een beetje fatsoenlijk te eten!
Veel
Plezier verder! En tot de volgende .....

Petra en Arjan

Wat beleven jullie avonturen zeg! En geweldig dat jullie de big five hebben gezien! Leuk om de verhalen te lezen. Dat was wel erg letterlijk 'wild plassen'.(geen bekeuring? Haha)
Tot het volgende verhaal! X

Eline

Ja, klopt Parre. Afgelopen dagen geen wifi mogelijkheden gehad of er geen tijd voor gehad....

Ingrid

Blij om weer van je te lezen!

Hugo en Marion

Wat fijn dat alles goed gaat.Wat een belevenissen.

Sacha

Fantastisch! Super gaaf dat je dit allemaal mee mag maken!

Keep on writing!

Xxx

Martine

Gaaaaaaf!

kim

leuk lijkt me super gaaf