Op avontuur in Zuid-Afrika

Swaziland

Afgelopen weekend zaten wij niet in Zuid-Afrika, maar in Swaziland. We moesten dan ook de grens oversteken, maar die grenzen naar Swaziland zijn niet open gesteld. Iedereen moest dus de bus uit en langs twee controlepunten lopen. Die tweede controle heeft zo'n uur de tijd gekost omdat die ambtenaren alles handmatig in de computer invoeren en dan ook nog met 1 vinger tegelijk typen. We kwamen daar eind van de middag aan (zo tegen de schemering) en hebben toen onze intrek genomen in een soort ronde bijenkorf van stro of riet.

De volgende dag (zondag) hebben we een gemeenschap bezocht waar weeskinderen wonen. De 'chief' daar was een vrouw die zorgt voor deze kinderen. We werden hartelijk begroet door haar en een stuk of 15 weeskinderen die in een rijtje ons op stonden te wachten om ons te begroeten en een hand te schudden. We moesten overigens wel een doek over onze broeken doen en de mannen hun pet afzetten, dat hoort nog bij zulke gemeenschappen. We hebben gedanst en gezongen met deze kinderen wat ook weer een geweldige ervaring was! Ik heb daar echt van genoten. Ze zijn allemaal zo vrolijk en doen stuk voor stuk enthousiast mee. Vooral een jongetje met o-beentjes van een jaar of 2/3. Hij leek er helemaal in op te gaan, dat was echt een mooi gezicht! (Uiteraard sta ik met hem op de foto ;)) Vervolgens lieten ze nog voorwerpen zien waarmee ze koken en hoe ze bijvoorbeeld slapen onder een dierenvacht en met hun hoofd op een houten plankje.

Wat me ook een heel dubbel gevoel geeft is dat wij in zo'n grote, luxe touringcar rijden door zo'n arm land. Heel veel mensen langs de weg kijken onze bus ook na. Zelfs toen we langs een voetbalveld reden keken de spelers om. Het enige wat ik kan doen is zwaaien naar die kinderen die ook staan te kijken, en wat zijn ze dan toch blij als ze terugzwaaien. Het openbaar vervoer is ook niet alles en meestal zijn de busjes overvol. Je ziet dus ook heel ver, mensen langs de weg lopen, ook de kinderen. Die moeten soms 5 km of meer te voet afleggen om naar school te gaan.

Wij hebben maandag ook een basisschool bezocht in Nompondo. Het is natuurlijk heel anders dan in Nederland. Ze lopen hier bijvoorbeeld wel in schooltenue en de gebouwen zijn armoediger. In de hogere klas werd ik door een aantal jongens helemaal ondervraagd of hij mijn nummer mocht, of ik een vriendje had, waar mijn vriendje woonde, of die ring van hem was etc. Ze deinsden nergens voor terug. We werden nog wel door de hele groep toegezongen en dan konden wij natuurlijk niet achterblijven. Met de hele groep hebben we "lang zal ze leven" gezongen voor hen. In de peuterklas hebben we met zn allen gezongen en gedanst op de Afrikaanse versie van "chi chi wa" ( of hoe je het schrijft). Ook dat was erg leuk!

Maandagmiddag zijn we wéér op safari geweest, maar dit keer in Hluluwe. Dit iseen kleiner park en de natuur is er mooier. Hoewel de kans op het spotten van dieren dus groter is, hebben we niet veel meer gezien. Alleen nijlpaarden, neushoorns, krokodillen en weer impala's. Omdat we eigenlijk alles al gezien hadden in het Kruger Park was dit niet zo heel bijzonder meer.

Op dinsdag hebben we een boottocht gedaan in St. Lucia. Hier hebben we weer krokodillen gespot en nijlpaarden in het water en op het land. Zo dichtbij hadden we ze nog niet gezien! Daarna nog lekker pizza gegeten in het gezellige dorpje en vervolgens weer de hele middag rijden met de bus.

Afgelopen nacht verbleven we in Durban,een hotel aan de kust. Het is dan wel jammer dat we daar pas eind van de middag aankwamen want toen werd het al donker. We hebben toch nog snel met (bijna) de hele groep over het strand gelopen. Dit was met opzet gedaan omdat Durban niet altijd even veilig schijnt te zijn. Vanmorgen alweer vroeg vertrokken en hebben de Botanische tuin bezocht in Durban, gevolgd door de Indische markt en de vismarkt. Op de indische markt waren allerlei snuisterijen te vinden en de vismarkt was echt te vies voor woorden! Vlees en vis lag daar uitgesteld, maar het zag er niet heel hygiënisch uit. De schapenkoppen lagen je aan te staren. Vreselijke lucht hing daar..... Was blij toen ik weer buiten stond. Smiddags hebben we nog een cultureel dorpje bezocht en hebben daar de Afrikaanse dansen gezien en de tradities hoe een man een vrouw gaan veroveren. Gelukkig hoefden we niet zelf te gaan dansen...Voor de voetbalkenners onder mijn lezers: we kwamen daar Roy , Makaay nog tegen met zijn team van Feyenoord A1. Allemaal in Feyenoord tenue. Dat zijn toch dure snoepreisjes! Ik denk dat ik er ook maar een trainingsvakantie van ga maken. Misschien kan ik m'n bonnetje dan declareren bij Feyenoord.

En toen was het donderdag. Vandaag stond een dagtour over de Sani Pass op het programma. We zitten nu in de Drakensbergen en ook dit is weer een heel ander, maar mooi landschap. Zo heeft Zuid-Afrika vele verschillende gezichten! Echter liep de dag voor mij iets anders. Op de heenweg met onze bus voelde ik iets aan m'n ogen. In de meeste gevallen uit zich dit in een migraine aanval. Tel daar de spanningen en vermoeidheid bij op en je hebt de ideale mix voor migraine. Ik heb dus ervoor gekozen met de bus mee terug te gaan. Ben lekker terug naar bed gegaan en heb mezelf smiddags verwend met een hoofdmassage en manicure en pedicure (dat zit hier op ons resort). Die vrouw was wel erg hardhandig. Man, man, man, de plukken vielen later uit m'n haar! Denk dat ze een goede luizenmoeder zou zijn.

Oja, en dit gebeurd natuurlijk weer precies bij mij: vanmiddag had de schoonmaakster me in mijn kamer opgesloten. Ik had de deur opengelaten omdat het slot al zo moeizaam ging, maar toen ze de handdoeken kwam brengen heeft ze dus juist het slot erop gedraaid. Zij kreeg hem niet meer open en ik dus ook niet van binnenuit. Zit je dan, net wakker gemaakt en opgesloten in je hotelkamer. Daarna zijn er nog 2x mensen langsgeweest die aan de deur hebben staan te duwen en trekken,maar hij ging niet open. Toen kwam er uiteindelijk iemand van de Technische dienst die hem uiteindelijk open heeft gekregen en het slot heeft gemaakt. Toen pas kon ik weer lekker verder slapen....

Paar wist-je-datjes:

- je hier ook tolwegen hebt?

- het hier nu winter is?

- 11 mensen uit het reisgezelschap in het onderwijs zitten?

- we ook een juffrouw "Janny" hebben en die smorgens begroeten met "goeiesmorgens jurrfrouw Janny"?

- de vrouwen hier soms mega dikke billen hebben en dit staat voor vruchtbaarheid?

- ik al vele verschillende soorten wild vlees op hebt?

Reacties

Reacties

Dickie

Prachtige verhalen, heb alles in een keer gelezen.
Genieten jullie er maar van hoor!

Wendy & Gijs

Wederom een hoop mooie dingen gezien en beleefd! Ben benieuwd naar de foto's! Hopelijk blijft het bij 1 keer migraine en voel je je nu wat beter! Veel plezier nog en geniet er van!
Groetjes!

Petra

Wat hebben jullie het druk! En al zoveel gedaan en gezien. Echt super! Kan me voorstellen dat je je daar rijk voelt hoor. Dat wordt in Kaapstad ook vast nog veel zingen!
Hoop dat je weer bent opgeknapt.
Veel plezier!

Maria van Riel

Wat een geweldige ervaring voor jullie en dat nog wel met een gezelschap, want Zuid Afrika is lang niet overal veilig en zeker niet veel zulke mooie blonde meisjes.
Hoewel het voor mij al wel weer lang gelden is, herbeleef ik weer veel door jullie verhalen.
Óók ik zat indertijd in het onderwijs en ik weet nog dat we sneeuw hadden in Johannesburg, én onderwijsmensen kom je overal tegen in vakanties.
Er staan jullie ongetwijfeld nog mooie dagen te wachten. De omgeving van Kaapstad is weer heel anders, maar ook heel mooi. Gaan jullie ook nog naar Robben Island? Toen wij er waren was dat nog niet klaar.
Nog een fijne reis verder en ik zie weer uit naar jullie verdere verhalen
Groetjes van Maria

Marion & Hugo

Wat een belevenissen en indrukken In vele opzichten een leerzame ervaring. Een dagje bijkomen is jammer maar is ook lekker met zo'n druk reisprogramma. Maar hopen dat het hierbij blijft en je de volgende excursie weer mee kan.

Ingrid

Mooi om te lezen! Ook niet verkeerd, massage end. Geniet er maar van van alles wat nog komen gaat. Xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!